Martyrdom of Imam Ali ibn al-Hussein Zain al-Abidin
شهادة الإمام علي بن الحسين زين العابدين
الإمام علي بن الحسين هو الإمام الرابع في سلسلة الأئمة الإثني عشر، صلوات الله عليهم. ولد في المدينة في الخامس عشر من شهر جمادى الأولى سنة إحدى وثلاثين (أو ست وثلاثين) للهجرة. أبوه هو الإمام الحسين بن علي بن أبي طالب، وأمه، حسب بعض المصادر، هي شهربانو، إبنة يزدجرد، الملك الفارسي. ويكنى الإمام السجاد بأبي الحسن وأبي القاسم وأبي محمد. أما أشهر أسماءه فهي زين العابدين وزين الصالحين والسجاد
وتذكر بعض المصادر أن استشهاده كان في الخامس والعشرين من محرم الحرام، سنة أربع وتسعين للهجرة، في المدينة المنورة، ودفن في مقبرة البقيع
عاش الإمام علي بن الحسين السجاد قرابة ثلاث وستين سنة. ولم يكن له من العمر سوى سنتين حين إستشهد جده الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام. فعاش تحت إمامة عمه الإمام الحسن بن علي لعشر سنين. وحينما استشهد والده الإمام الحسين يوم عاشوراء، العاشر من محرم سنة إحدى وستين، كان عمر الإمام السجاد اثنتين وعشرين سنة. وبذا فقد استمرت إمامته الى ما يزيد قليلا عن ثلاثين سنة
روي عن الإمام الصادق عليه السلام أن الإمام الحسين حين عزم على الخروج الى العراق استودع عند السيدة أم سلمة رضوان الله عليها كتاباً فيه وصيته. وحينما عاد الإمام السجاد من كربلاء إلى المدينة، أعطت السيدة أم سلمة ذلك الكتاب إليه مع ما كان الإمام الحسين قد استودع عندها قبل رحيله
وكتب المسعودي في “إثبات الوصية” أن الإمام الحسين بينا كان في كربلاء نادى على ابنه علي الذي كان يعاني من علة ألمَت به وسلّمه المواريث، قائلاً له: “إن كتب النبي وعلومه وسلاحه محفوظة عند أم سلمة وسوف تسلمكها حين لقاءك بها”
إشتهر عن الإمام السجاد فضله وفضيلته وأعلميته التي فاقت علوم كل أهل زمانه. وهذه كافٍ في إسناد الإمامة إليه بعد أبيه
يحكى أن الإمام السجاد كان قد غادر مجلساً لعمر بن عبدالعزيز، فسأل عمر الحاضرين: “من أنبل الناس؟” فأجابوا: “أنت بلا شك.” فقال عمر: “كلا. إن أنبل الناس هذا الذي غادرنا تواً”
وفي إحدى مواسم الحج أراد هشام بن عبدالملك أن يستلم الحجر الأسود ولكنه فشل لكثرة الحشود. وحينها ظهر علي بن الحسين، فتفرق الناس سماطين وفسحوا له طريقا الى الحجر الأسود فاستلمه
فقيل لهشام: “من هذا؟”
فقال: “لا أعرفه”
وما إن سمع الفرزدق الشاعر المعروف ردّ هشام حتى ابتدره قائلاً: “ولكني أعرفه جيدا!” ثم أخذ بإنشاد قصيدة في مدح الإمام، ما زالت هي الأروع من بين جميع القصائد التي قالها العرب
وينقل عن ابن حازم وسفيان بن عيينة والزهري مشهور قولهم: لم نر قط أحداً من بني هاشم أفضل وأعلم من علي بن الحسين
عبادة الإمام السجاد
لم يكن أحد من الناس أعبد لله تعالى من الإمام علي بن الحسين زين العابدين ما خلا جده الإمام علي أمير المؤمنين
وقد قال الإمام الصادق في وصف عبادة جده الإمام السجاد: كلما حان وقت الصلاة، ترى الإمام السجاد وقد ارتعد جسده وشحب وجهه وارتجف كله كارتجاف نخلة
أما ولد الإمام الباقر فقد نقل عنه قوله: كلما شرع أبي بصلاة رأيته جامداً كجذع شجرة
وقد روى أبو حمزة الثمالي: رأيت علي بن الحسين وقد سقطت عباءته من كتفه وهو في الصلاة فلم يبادر إلى وضعها مكانها حتى أتم صلاته. فلما سألته عن السبب قال: أتعلم أمام من كنت واقفاً؟ لن تقبل صلاة عبد إلا بمقدار ما علم منها
التصدق
يقول الإمام الباقر عليه السلام أن أباه الإمام السجاد عليه السلام قد قاسم ماله مرتين. أي يعطي نصف ثروته للفقراء
كما عرف عن الإمام السجاد أنه كان يحمل على ظهره كيساً من الخبز وكيساً من الطعام ليفرقه بين الفقراء، وقد كان يقول أن الصدقة تطفئ غضب الرب
وروى الإمام الباقر عن أبيه أنه كان كلما جن عليه الليل حمل كيسا من النقود وآخر من الطعام وسرى في أحلك ساعات الليل ليطرق أبواب الفقراء ويعطيهم مما حمل وقد أخفى وجهه لئلا يعرفوه. وحين وفاته انقطع عنهم العطاء، فعلموا أن الرجل كان علي بن الحسين زين العابدين
تواضع الإمام السجاد
كان الإمام السجاد يوماً راكباً على ظهر جواده فمر بجمع من الفقراء يتناولون غداءهم على قارعة الطريق، فسلم عليهم فدعوه إلى مشاركتهم غداءهم. فاعتذر الإمام بأنه كان صائما، وإلا لكان أجابهم. وحين وصوله الى منزله أمر الخدم بإعداد وجبة ثم دعا اولئك الفقراء الى بيته وتناول الطعام معهم
الإمام السجاد وشيمة العفو
يروى أن أحد أقرباء الإمام قد تعرض له بالشتم في حضور جمع من أصحابه. ولكن الإمام أبى أن يجيبه. وبعد مدة أخبر الإمام أصحابه بأنه سائر الى بيت ذلك الشاتم ومن أحب فليلتحق به. فسار اصحابه معه الى بيت ذلك الرجل، وحين الوصول قرأ الإمام قول الله تعالى: “والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين”
فخرج الرجل مغضبا ظناً منه أن الإمام جاء ليرد عليه سبابه. ولكن الإمام قال له: يا أخي، لقد قلت عني أشياء. فإن كانت حقاً بي فإني أتوب الى الله تعالى منها وأسأله أن يغفرها لي، وإن لم تكن بي فإني أسأله أن يغفر لك”
فندم الرجل على ما كان قد قال بحق الإمام وقبل جبهة الإمام معتذراً، وقال: لقد قلتُ أشياء لا احدر أجدر بها مني
IMAM ALI IBN AL-HUSSEIN ZEIN AL-ABIDIN
Imam Ali ibn al-Hussein, the fourth of the holy twelve Imams, was born in Medina on the 15th of Jamada I, AH 31 (or 36). His father is Imam al-Hussein ibn Ali and his mother, based on some narrations, is Shahrbanu, daughter of Yazdegerd, the Persian king. His epithets are Abul-Hassan, Abul-Qasim, and Abu-Muhammad; his most famous nicknames are Zein al-Abidin (Adornment of Worshippers), Zein al-Salihin (Adornment of the Righteous), and al-Sajjad (The Oft-prostrating servant of God).
According to some traditions, he was martyred on the 25th of Muharram, AH 94 in Medina and was buried in the Baqi Graveyard.
Imam Ali ibn al-Hussein lived for 63 years. When he was two years old, his grandfather Imam Ali was martyred. He then lived under the Imamate of his uncle, Imam al-Hassan, for ten years. When his father Imam al-Hussein was martyred on the Ashura Day; i.e., the 10th of Muharram, AH 61, Imam al-Sajjad was 22 years old. So, his Imamate lasted for about 30 years.
Imam al-Sadiq is reported to have said: “When Imam al-Hussein was determined to leave to Iraq, he gave a document holding his last will to Lady Ummu-Salamah. When Ali ibn al-Hussein returned from Karbala to Medina, Ummu-Salamah gave the trusts to him.”
According to al-Masoudi’s Ithbat al-Wasiyyah, “In Karbala, Imam al-Hussein called his son Ali who was sick and gave him the sacred legacy. He informed him that the Prophet’s documents, sciences and weapon were entrusted to Lady Ummu-Salamah and she would give all of them to him.”
Imam al-Sajjad was the most virtuous and most knowledgeable of all people of his age after his father. Logically, when such a person exists, no other one can be the Imam.
When Ali ibn al-Hussein was leaving an assembly headed by Umar ibn Abd al-Aziz the Umayyad ruler, Umar asked the audience, “Who is the noblest of all people?” They people said, “You certainly are.” Yet, Umar said, “No, it is not me. It is the one who just left us.”
One year, Husham ibn Abd al-Malik, another Umayyad ruler, went on Hajj pilgrimage. He was going to touch and kiss the Black Stone, but he failed because of the crowd of people. At that time, Ali ibn al-Hussein arrived. Pilgrims opened a way for him to reach the Black Stone.
The retinue of Husham asked, “Who is this man?”
“I do not know him,” answered Husham.
Yet, Farazdaq, the famous poet, upon hearing Husham’s false reply, said, “But I know him very well; he is Ali ibn al-Hussein, Zein al-Abidin.” Then, he composed a magnificent poem in praise of the Imam.
Abu-Hazim, Sufyan ibn Uyaynah and al-Zahri are reported to have said: “We did not see any of the children of Hashim more virtuous and knowledgeable than Ali ibn al-Hussein.”
Imam al-Sajjad’s worship
After Imam Ali ibn Abi-Talib, Imam Ali ibn al-Hussein was the most devout person of his time.
Describing Imam al-Sajjad’s worship, Imam al-Sadiq said, “When the prayer time came, his body trembled, his face paled and shivered like a palm tree.”
Imam Baqir stated, “Whenever my father started praying, he would be as motionless as a trunk.”
Abu-Hamza al-Thumali reported: “I saw Ali ibn al-Hussein’s cloak falling of his shoulder in prayer, but he did not move to put it in place until he accomplished his prayer. I asked him the reason, and he said: Do you know whom I was standing before? Surely one’s prayer is accepted as much as his heart attends to God.”
Almsgiving
Imam Muhammad al-Baqir said: “My father divided his entire property into two halves twice in his lifetime, giving one half to the poor.”
Imam al-Sajjad used to fill a sack with bread and other food, distribute it among the poor, and say: “Almsgiving extinguishes the fire of God’s wrath.”
Imam Muhammad al-Baqir is also reported to have said: “My father held a sack of coins and food at dark nights. He knocked on the doors of the poor and gave them money and food, while he was masking his face. Only after his passing away did the poor find out that the unidentified man was Ali ibn al-Hussein.”
Modesty
Imam al-Sajjad was riding on his horseback when he passed by a group of poor people who were eating food. They invited him to eat with them, but he excused because he was observing fasting. When he reached home, he ordered his servants to prepare food for them. Then he invited them to his house home and they ate together.
Pardon
A companions of Imam al-Sajjad narrated the following: A relative of the Imam insulted and misnamed him in presence of some of his companions. The Imam, however, did not answer him. After a while, the Imam told his companions, “You heard the insult of this man. Now I want to go and answer him back. Come with me if you want.” They accompanied the Imam who, upon standing at the doorstep of the insulter’s house, he recited this Quranic verse: “Those who restrain anger and pardon all men; for God loves those who do good.”
The man came out angrily and offensively, since he thought that Imam al-Sajjad had come to insult him back. Yet, the Imam said, “O brother! You said some words about me. If what you said is true, I repent to God, but if it is false, then I pray God to forgive you.”
The man regretted his words, kissed the forehead of Imam, and said, “I said things which are not true about you while they actually apply to me.”