Arbaeen Imam Hussain a.s
أربعين الامام الحسين (ع)
Ziyarat al-Arbaeen
Pilgrimage to Imam Hussain’s Tomb on the Fortieth day after His martyrdom
زيارة الأربعين
On the twentieth of Safar, forty days after the tragic event of Karbala and the martyrdom of Imam Hussain along with his family members and elite companions, Lady Zaynab, having been back from Kufa after captivity, visited the battlefield of Karbala where her brother was martyred. That was the first visit of the holy tomb of Imam Hussain, followed by many pilgrimages that were started by the elite companion of the Holy Prophet, Jabir ibn Abdullah. Thus, procession to the holy tomb has become one of the most emphasized teachings of the Holy Imams. This is the historic background of the Pilgrimage on the Fortieth Day, or Ziyarat al-Arbaeen.
في العشرين من شهر صفر، وبعد مرور أربعين يوماً على مأساة كربلاء واستشهاد الإمام الحسين مع أهله وخيرة أصحابه، وفي طريق عودتها من الكوفة بعد الأسر قامت السيدة زينب بزيارة أرض المعركة في كربلاء حيث استشهد أخوها الإمام الحسين عليه السلام. فكانت تلك أول زيارة للقبر الطاهر، قبر الإمام الحسين عليه السلام، تلتها زيارات كثر بدأها الصحابي الجليل جابر بن عبدالله الأنصاري
وبذا فإن المسيرة الى المرقد المطهر للإمام الحسين أصبح من أهم التعاليم التي أكد عليها الأئمة المعصومون أيما تأكيد
وهذه نبذة تاريخية مختصرة عن أصل زيارة الأربعين
In fact, the Holy Imams laid very much emphasis on visiting the burial place of Imam Hussain generally and on going on pilgrimage on foot to his holy tomb on the twentieth of Safar particularly.
ولقد أكد الأئمة الأطهار أيما تأكيد على زيارة قبر الإمام الحسين عموماً وعلى الذهاب مشياً على الأقدام الى القبر الشريف في العشرين من صفر بشكل خاص
This emphasis can be concluded from many traditions authentically reported from them, some of which are as follows:
ويمكن استنتاج هذا التأكيد من الأئمة الأطهار من مجموعة روايات صدرت عنهم بشكل موثق. وفيما يلي نزر يسير من تلك الروايات
- Hussain ibn Thuwayr is reported to have said that Imam Ja‛far al-Sadiq said to him: Hussain! Whoever leaves his house intending to visit the tomb of Hussain ibn Ali walking, Allah the Almighty shall record for him one reward and erase one of his sins for each step he makes… When he finishes pilgrimage and intends to come back home, an angel comes to him and says: The Apostle of Allah (s) sends greetings to you and says: Carry one! Your past sins have been forgiven. [Kamil al-Ziyarat, p.253]
- الحسين بن ثوير بن أبي فاختة، قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): يا حسين! من خرج من منزله يريد زيارة قبر الحسين بن علي (عليهما السلام) إن كان ماشيا كتب الله له بكل خطوة حسنة ومحى عنه سيئة… حتى إذا أراد الانصراف أتاه ملك فقال: ان رسول الله (صلى الله عليه وآله) يقرؤك السلام ويقول لك: استأنف العمل فقد غفر لك ما مضى. [كامل الزيارات، ص 253]
- Imam al-Sadiq is reported to have said: A man who goes out of his house and leaves his family for visiting the tomb of Hussain shall have all his sins forgiven with the first step he makes. Blessings are kept poured on him for each step he makes until he reaches the tomb. When he presents himself near the holy tomb, Allah the All-exalted says to him, “My servant! Ask, and I shall grant you whatever you ask. Pray to Me and I shall respond to you. Make any request and I shall give you…” Of course, it is incumbent upon Allah to fulfill His promise and to give what He has promised to give. [Wasa’il al-Shi‛ah, al-Hurr al-Amili, 10/342]
- وروي عن الإمام الصادق عليه السلام قوله أن من خرج من منزله وعياله يريد زيارة الحسين عليه السلام غفر الله له جميع ذنوبه مع أول خطوة يخطوها، وتتابعت عليه البركات في كل خطوة يخطوها حتى يصل قبر الإمام الحسين عليه السلام. فإذا حضر قرب القبر المطهر، قال الله تعالى له: “يا عبدي، سل تعط كل ما سألت. أدعني أستجب لك. أطلب أعطك.” وكان حقاً على الله تعالى أن يفي بوعده وأن يعطي ما وعد. [راجع وسائل الشيعة، ج 10، ص 342]
- Imam al-Sadiq also said: Allah the All-exalted has assigned seventy thousand angels to be around the tomb of Hussain. Unkempt and covered with dust, these angels weep for Hussain incessantly up to the Resurrection Day and pray thereat. One prayer of them is equal to one thousand prayers of human beings. The reward of their deeds and prayers are recorded for those who make pilgrimage to the tomb of Hussain. [Bihar al-Anwar 52/328]
- وروي عن الإمام الصادق عليه السلام أنه قال إن الله وكل سبعين ألف ملك ليكونوا حول قبر الحسين عليه السلام شعثاً غبراً يبكون عليه دائبين الى يوم القيامة ويصلون حول قبره، وإن صلاة أحدهم تساوي الف صلاة من صلوات الآدميين. وإن ثواب أعمالهم وصلواتهم تكتب لزوار قبر الحسين عليه السلام. [راجع بحار الأنوار، ج 52، ص 328]
- Muawiyah ibn Wahab, the reverent and trustworthy reporter, has said: One day, I visited Imam al-Sadiq and found him in his prayer-place. I thus sat down waiting for him to accomplish his prayer. When he did, I could hear him addressing his Lord with the following words: “O He Who has endued us with special honor, promised of granting us the right of intercession, ordered us to convey His Message, made us the inheritors of the Prophets, sealed the past nations with us, given us exclusively the representation of Prophethood, given us the knowledge of the past and the coming ages, and made hearts of some people yearn towards us, (please) forgive me, my brothers, and the pilgrims to the tomb of my father Hussain ibn Ali—peace be upon them—those pilgrims who spent their money and fatigued their bodies for purpose of fulfilling their covenant to us, hoping for the reward that You have in possession for them though observing their ties with us, bringing about happiness to Your Prophet Muhammad, peace be upon him and his Household, responding to our instruction, and enraging our enemies. All that because they have intended for attaining Your pleasure. So, please award them on behalf of us with the reward of Your pleasure, guard them in days and nights, safeguard their family members and sons that they have left behind for the purpose of undertaking this pilgrimage (to Imam Hussain’s tomb) in the best way of safeguarding, be always with them, save them from the evils of all insolent oppressors and from the evils of all your created beings, be them strong or weak, and from the evils of all Satanic men and jinn. And please give them the best of what they have hoped for in their estrangement and in their homelands, because they have preferred us to their sons, family members, and relatives. O Allah, our enemies have been criticizing them for they are undertaking such pilgrimage; nevertheless, this has not stopped or disappointed them from undertaking this mission of coming to visit us despite of the criticism of these enemies. So, please have mercy upon these faces that have been tanned by the heat of the sun, have mercy upon these cheeks that have been turned on the tomb of Abu-Abdullah (i.e., Imam Hussain), have mercy upon these eyes that shed tears on account of feeling pity for us, have mercy upon these hearts that have mourned and grieved over our misfortunes, and have mercy upon their screams that they have cried out for us. O Allah, I beseech You to keep under Your custody these souls and these bodies (of the pilgrims of Imam Hussain’s tomb) until You water them from the Divine Pond on the day of thirst.” [Kamil al-Ziyarat, p. 229]
- معاوية بن وهب، قال: استأذنت على أبي عبد الله (عليه السلام) فقيل لي: ادخل، فدخلت، فوجدته في مصلاه في بيته، فجلست حتى قضى صلاته، فسمعته وهو يناجي ربه وهو يقول: اللهم يا من خصنا بالكرامة، ووعدنا بالشفاعة، وخصنا بالوصية، وأعطانا علم ما مضى وعلم ما بقي، وجعل أفئدة من الناس تهوي إلينا، اغفر لي ولا خواني، وزوار قبر أبي عبد الله الحسين، الذين انفقوا أموالهم، واشخصوا أبدانهم، رغبة في برنا، ورجاء لما عندك في صلتنا، وسرورا أدخلوه على نبيك، وإجابة منهم لا مرنا، وغيظا أدخلوه على عدونا، أرادوا بذلك رضوانك. فكافهم عنا بالرضوان، واكلا هم بالليل والنهار، واخلف على أهاليهم وأولادهم الذين خلفوا بأحسن الخلف، واصحبهم، واكفهم شر كل جبار عنيد، وكل ضعيف من خلقك وشديد، وشر شياطين الإنس والجن، وأعطهم أفضل ما أملوا منك في غربتهم عن أوطانهم، وما أثرونا به على أبنائهم وأهاليهم وقراباتهم. اللهم ان أعداءنا عابوا عليهم بخروجهم، فلم ينههم ذلك عن الشخوص إلينا خلافا منهم على من خالفنا، فارحم تلك الوجوه التي غيرتها الشمس، وارحم تلك الخدود التي تتقلب على حفرة أبي عبد الله الحسين عليه السلام، وارحم تلك الا عين التي جرت دموعها رحمة لنا، وارحم تلك القلوب التي جزعت واحترقت لنا، وارحم تلك الصرخة التي كانت لنا. اللهم إني أستودعك تلك الا بدان وتلك الأنفس، حتى توافيهم من الحوض يوم العطش.
- Imam al-Hasan al-Askari said: The signs of a true faithful believer are five: (1) offering fifty-one units of prayer (a day): seventeen units of the obligatory prayers and thirty-four units of the supererogatory prayers (Nafilah), (2) visitation (of Imam Hussain’s tomb) on the Arbaeen Day: the twentieth of Safar; forty days after the martyrdom of Imam Hussain, (3) wearing a ring in the right hand, (4) pressing the forehead (by very frequent prostration before Almighty Allah), and (5) raising the voice with bismi-llahir-rahmanir-rahim (basmalah: In the Name of Allah; the All-beneficent, the All-merciful). [Mafatih al-Jinan, English version, vol. 2, page 536]
- عن الإمام الحسن العسكري عليه السلام أنه قال: علامات المؤمن خمس: الصلاة إحدى وخمسين، وزيارة الأربعين، والتختم باليمين، وتعفير الجبين، والجهر بـبسم الله الرحمن الرحيم. [مفاتيح الجنان، ص 536]
- Shaykh al-Tusi, in Tahdhib al-Ahkam and Misbah al-Mutahajjid, from Safwan al-Jammal who said: My master al-Sadiq, Allah’s blessings be upon him, instructed me to visit Imam Hussain on the Arbaeen Day, advisably in the early forenoon, and to say the following words: Peace be upon the intimate servant of Allah… etc.
- الشيخ الطوسي في تهذيب الأحكام ومصباح المتهجد روى عن صفوان الجمال قوله: أمرني سيدي الصادق صلوات الله عليه أن أزور الحسين يوم الأربعين أول النهار وأن أقول: السلام عليك يا ولي الله… الخ.
- Ata has reported the following: I was accompanying Jabir ibn Abdullah al-Ansari on the twentieth of Safar (the Arbaeen Day). When we arrived at al-Gha¤iriyyah, he bathed himself from the water of its river and then put a pure (i.e., clean and ceremonially pure) shirt that he had carried with him. After that, he asked me, “Do you carry with you any fragrance, Ata?” As I answered in the affirmative, I handed some fragrance over to him and he put some of it on his head and other organs. He then walked barefooted until he stopped at the side of Imam Hussain’s head. He then repeated three times the Takbir statement. He then fell to the ground fainted. When he recovered consciousness, I could hear him saying these words: Peace be upon you all…
7. روي عن عطا مولى جابر قال: كُنت مع جابر بن عبد الله الانصاري يوم العشرين من صفر، فلمّا وصلنا الغاضريّة اغتسل في شريعتها ولبس قميصاً كان معه طاهراً ثمّ قال لي: أمعك شيء من الطّيب يا عطا؟ قلت: سعد، فجعل منه على رأسه وساير جسده ثمّ مشى حافياً حتّى وقف عند رأس الحسين (عليه السلام) وكبّر ثلاثاً ثمّ خرّ مغشيّاً عليه، فلمّا أفاق سمعته يقول: السلام عليكم يا آل الله…
To end with, in the last decade, procession to Imam Hussain on foot on the Arbaeen has become an archetype of challenging terrorism and all kinds of despotism, because it, among many other reasons, embodies revolution against tyranny and injustice.
وفي الختام، فقد أصبحت زيارة الإمام الحسين في العشرين من صفر مشياً على الأقدام أصدق تعبير عن تحدي الظلم والإرهاب وكل أنواع الطغيان، إذا أن هذه المسيرة أضحت عنواناً للثورة على الظلمة.