MARTYRDOM OF IMAM AL-HASSAN AL-ASKARI (A.S)
شهادة الإمام الحسن العسكري (ع)

SEPTEMBER 12 / RABII AL-AWWAL 8
الثاني عشر من أيلول / الثامن من ربيع الأول

 

قضى الإمام الزكي أبو محمّد الحسن العسكري (عليه السّلام) أيام حياته القصيرة الأمد بالمحن والخطوب؛ فقد جهد ملوك العباسيِّين على ظلمه وإنزال أقسى العقوبات به؛ فكانوا ينقلونه من سجن إلى سجن، وضيّقوا عليه في حياته الاقتصادية وحجبوه عن الالتقاء بشيعته، كما منعوا العلماء والفقهاء من الانتهال من نمير علومه. وكان ذلك من أعظم ما عاناه من المحن والخطوب، وقد حاولوا جاهدين اغتياله، ولكن الله تعالى صرف ذلك عنه، وشغلهم بالأحداث الجسام التي مُنوا بها

Imam Al-Hasan al-Askari, also known as Abu Muhammad Al-Askari, endured significant challenges throughout his relatively short life. The oppressive Abbasid rulers spared no effort in subjecting him to injustice and severe suffering. They frequently transferred him between prisons, waged economic warfare against him, and restricted his interactions with others. Despite these countless ordeals, the most painful was their repeated attempts to assassinate him. However, by divine intervention, Imam Al-Askari survived, and political obstacles prevented further assassination attempts.

 

ويعود السبب في حقدهم عليه إلى ما يلي

The reasons for the Abbasid authorities’ grudge towards the Imam can be summed up as follows:

 

1 ـ خوف العباسيِّين من ولده الإمام المنتظر (عليه السّلام) الذي بشّر به النبي الأعظم (صلّى الله عليه وآله)، وأخبر عنه غير مرّة من [أنّه] أعظم مصلح اجتماعي تشاهده البشرية في جميع أدوارها؛ فهو الذي ينشر العدل السياسي والعدل الاجتماعي، ويقضي على جميع ألوان الظلم والغبن، ويحطّم قوى البغي، ويزيل دول الشرك، ويرفع راية الإيمان والحق، ويقيم المعطّلة من حدود الله. وقد حالوا قتله ليقضوا على نسله، وقد أدلى (عليه السّلام) بذلك في توقيع خرج منه جاء فيه: زعموا أنهم يريدون قتلي ليقطعوا هذا النسل، وقد كذّب الله قولهم، والحمد لله

  1. The Awaited Imam, about whom the Holy Prophet had prophesied, struck fear into the hearts of those in power. The Prophet foretold that this Imam would be an unparalleled reformer throughout history, spreading political and social justice worldwide. His mission would involve dismantling injustice, defeating tyrants, and eradicating polytheism and atheism. He would uphold the banner of faith and truth, reviving God’s annulled laws. The Abbasids, fearing his impact, attempted to assassinate Imam Abu Muhammad to prevent him from leaving offspring. However, God thwarted their plans, and Imam Abu Muhammad expressed gratitude for divine protection.

 

2 ـ حسد العباسيِّين للإمام أبي محمّد على ما يتمتّع به من شعبية هائلة واحترام بالغ من جميع الأوساط، في حين أنّ السلطة بأيدي العباسيِّين، ولم يظفروا بأي لون من ألوان ذلك التكريم والتبجيل. والحسد ـ كما هو معروف ـ داء وبيل ألقى الناس في شر عظيم. لقد نخر الحسد قلوب العباسيِّين على الإمام أبي محمّد (عليه السّلام) الذي كان ألمع شخصية إسلاميّة في عصره، فراحوا يبغون له الغوائل ويكيدونه في غلس الليل وفي وضح النهار

  1. The Abbasids harbored envy toward Imam Abu Muhammad due to his widespread popularity and the profound respect he received from all segments of society. Despite holding authority, the Abbasids themselves lacked such esteem. Envy, an insidious affliction, drove their hearts, especially as they witnessed Imam Al-Hassan Al-Askari’s remarkable status. Consequently, they conspired relentlessly to eliminate him.

 

3 ـ قيام العلويِّين بثورات عارمة ضد الحكم العباسي منذ فجر تسلطه على رقاب المسلمين، مطالبين بتحقيق العدل السياسي في الإسلام، وتطبيق برامجه الاقتصادية والاجتماعية على واقع الحياة. وقد قوبلت ثوراتهم بتأييد شامل من جميع الأوساط الإسلاميّة؛ ممّا أوجب سقوط هيبة الحكم، وتعرّضه لهزات عنيفة كادت تطوي وجوده وتطيح به. وقد أوغرت تلك الثورات صدور العباسيِّين بالحقد والضغينة على العلويِّين؛ فأوعزوا إلى جلاوزتهم بمطاردة كلِّ علوي وملاحقته. وكان من الطبيعي أن يعاني الإمام أبو محمّد (عليه السّلام) أعظم المشاكل وأشدّها محنة وصعوبة من العباسيِّين؛ لأنه سيد العلويِّين وإمام المسلمين في عصره

  1. The Alids (i.e., descendants of Imam Ali ibn Abi-Talib) staged numerous revolts against the Abbasid dynasty from its inception, driven by their pursuit of political justice in Islam and the implementation of its economic and social principles. These uprisings garnered widespread support from Muslim communities, challenging the authority and stability of the Abbasid rule. The Abbasids harbored resentment and animosity toward the Alids, leading them to instruct their police forces to pursue Alids relentlessly. Given his prominent role as the leader and chief of the Alids, Imam Abu Muhammad naturally faced severe hardships at the hands of the Abbasids.

 

هذه بعض الأسباب التي أدّت إلى حقد العباسيِّين على الإمام (عليه السّلام) وبغضهم له

These have been some reasons for the Abbasid authorities’ grudge against Imam Al-Hassan Al-Askari.

 

واستشف الإمام أبو محمّد (عليه السّلام) من وراء الغيب أنّه سوف يفارق الحياة ويفد على الله، فأخذ ينعى نفسه لوالدته، فقال لها: “تصيبني في سنة ستّين ومئتين [حزازة أخاف أن] أنكب منها نكبة”

Imam Abu Muhammad, guided by unseen knowledge, foresaw his imminent departure from this world to draw near to his Lord. He confided in his mother, saying, “In the year two hundred and sixty, I shall endure a severe fever that will afflict me…”

 

وطاش لبّها بهذا النبأ المروّع، وبدا عليها الجزع، وانطوت على الحزن والبكاء؛ فأخذ الإمام (عليه السّلام) يهدّئ روعها قائلاً لها: “لا بدّ من وقوع أمر الله، لا تجزعي.” ونزلت الكارثة في سنة ستين ومئتين؛ فقد توفي (عليه السّلام) فيها كما تنبّأ

She felt distressed, and sorrow overwhelmed her. Tears flowed from her eyes. Imam Abu Muhammad consoled her, saying, “The decree of God must unfold. Do not worry.” True to his prediction, he passed away in the year two hundred and sixty.

 

وثقل الإمام أبو محمّد (عليه السّلام) على الطاغية المعتمد العباسي الذي أزعجه ما يسمع من إجماع الاُمّة على تعظيم الإمام (عليه السّلام) وتبجيله، وتقديمه بالفضل على جميع العلويِّين والعباسيِّين؛ فأجمع رأيه على الفتك بالإمام واغتياله؛ فدسّ له سماً قاتلاً. فلمّا تناوله الإمام (عليه السّلام) تسمّم بدنه الشريف، ولازم الفراش، وأخذ يعاني آلاماً مريرة وقاسية، وهو صابر محتسب قد ألجأ أمره إلى الله تعالى

Al-Mu’tamid, the Abbasid ruler, grew increasingly intolerant of Imam Abu Muhammad. Everywhere he turned, people praised the imam and elevated him above both Alads and Abbasids. Driven by envy, Al-Mu’tamid resolved to eliminate the Imam. He orchestrated the assassination by administering a lethal poison. As the poison took effect, Imam Abu Muhammad endured excruciating pain, yet remained patient, seeking solace in God.

 

واضطربت السلطة العباسيّة كأشد ما يكون الاضطراب من تردّي الحالة الصحية لأبي محمّد (عليه السّلام)؛ فقد أوعز المعتمد إلى خمسة من ثقاته ورجال دولته، وفيهم نحرير بملازمة دار الإمام (عليه السّلام) والتعرّف على جميع شؤونه، وإخباره بكلِّ بادرة تحدث. كما أوعز إلى لجنة من الأطباء بإجراء الفحوص عليه صباحاً ومساءً، ولمّا كان بعد يومين عهد إلى الأطباء أن لا يفارقوا داره، كما عهد إلى الأطباء بملازمته؛ وذلك لثقل حاله

The Abbasid authorities were greatly perplexed when Imam Abu Muhammad fell seriously ill. Al-Mu’tamid instructed five trusted statesmen to stay in the Imam’s residence and provide regular updates. Additionally, he formed a committee of physicians to monitor the Imam’s health around the clock. Within two days, Al-Mu’tamid directed the physicians not to leave the Imam unattended due to his critical condition.

 

وثقل حال الإمام أبي محمّد (عليه السّلام)، ويئس الأطباء منه، وأخذ يدنو إليه الموت سريعاً. وكان في تلك المرحلة الأخيرة من حياته يلهج بذكر الله؛ يمجّده ويدعو ربه ضارعاً أن يقرّبه إليه زلفى، ولم تفارق شفتاه تلاوة كتاب الله العظيم. واتّجه الإمام (عليه السّلام) صوب القبلة المعظمة، وقد صعدت روحه الطاهرة إلى الله تعالى كأسمى روح صعدت إلى الله تحفها ملائكة الرحمن

As Imam Abu Muhammad’s health deteriorated, the physicians despaired of his recovery. Death swiftly approached. In his final moments, he invoked God, glorifying Him and praying to draw nearer. His lips moved, reciting verses from the Holy Quran. Facing the kiblah direction, his pure soul ascended toward Heaven, surrounded by angels from the Beneficent Lord.

 

وهكذا كان موته أعظم خسارة مُني بها المسلمون في ذلك العصر؛ فقد فقدوا القائد والموجّه والمصلح الذي كان يحنو على ضعفائهم وأيتامهم وفقرائهم

During that era, Muslims experienced their most significant loss. They mourned the passing of their leader, reformer, and mentor—a compassionate figure who supported the weak, the poor, and the orphans.

 

وغُسّل جسد الإمام (عليه السّلام) وحُنّط، واُدرج في أكفانه وحمل للصلاة عليه، فانبرى أبو عيسى بن المتوكل عليه بأمر من المعتمد العباسي، وبعد الفراغ من الصلاة كشف وجه الإمام وعرضه على بني هاشم من العلويِّين والعباسيِّين، وقادة الجيش وكتّاب الدولة، ورؤساء الدوائر والقضاة والمتطبّبين، وقال لهم: هذا الحسن بن علي بن محمّد بن الرضا (عليهم السّلام) مات حتف أنفه على فراشه، وحضره من خدم أمير المؤمنين وثقاته فلان وفلان، ومن القضاة فلان وفلان، ومن المتطبّبين فلان وفلان. ثم غطى وجهه الشريف

Following the Imam’s passing, his body underwent ritual washing, enshrouding, and placement in a coffin. Muslims gathered to pray for him. Issa, son of Al-Moutawakel, led the prayer as ordered by Al-Mu’tamid. Afterward, he unveiled the Imam’s face before an audience that included Hashemites, Abbasids, army leaders, government officials, judges, and physicians. Issa identified him as Al-Hasan bin Ali bin Muhammad bin Al-Ridha, emphasizing that he died a natural death in his bed. Various individuals from the ruler’s circle and trusted associates were present during his final moments. Then, reverently, they covered his holy face.

 

وسرى النبأ المفجع في جميع أرجاء سامراء، فكان كالصاعقة في هوله، وهرع المسلمون إلى دار الإمام (عليه السّلام) وهم ما بين باكٍ ونائح، وقد عُطّلت الدوائر الرسمية والمحلات التجارية، واُغلقت جميع الأسواق.  وكانت سامراء شبيهة بالقيامة

The distressing news quickly spread throughout Samarra. Muslims rushed to the Imam’s house, tears streaming down their faces. Government offices and markets shut down, creating an atmosphere akin to the Day of Resurrection in Samarra.

 

فلم تشهد في جميع فترات تاريخها مثل ذلك التشييع الذي ضمّ موجات من البشر على اختلاف طبقاتهم وميولهم ونزعاتهم، وهم يعددون فضائل الإمام الزكي ومآثره ومناقبه، ويذكرون بمزيد من الأسى واللوعة الخسارة العظمى التي مُني بها المسلمون

Samarra had never witnessed such an elaborate funeral procession before. Waves of people from all walks of life gathered to accompany the holy remains of this revered imam. They spoke of his virtues and recounted his kindness, expressing deep sorrow and regret over the immense loss they had suffered.

 

وجيء بالجثمان الطاهر تحت هالة من التكبير والتعظيم إلى مقره الأخير؛ فدُفن في داره إلى جانب أبيه علي الهادي (عليه السّلام)

The sacred body was received with praises to God and carried to its final resting place. Imam Abu Muhammad was interred in his home, next to the tomb of his father, Imam Al-Hadi.

 

لقد حظيت سامراء ببدرين من أئمة المسلمين وقادتهم، وصارت في طليعة الأماكن المقدسة في دنيا الإسلام، وهي حافلة في كلِّ وقت بالزائرين من جميع الأقاليم والأقطار

Samarra, a central Iraqi city, holds immense significance for Shia Muslims. It is home to the sacred tombs of two revered Imams: Ali Al-Hadi and Al-Hasan Al-Askari, the 10th and 11th Shia Imams. Over the centuries, millions of pilgrims from around the Muslim world have journeyed to Samarra to pay homage at these holy shrines. Even today, it continues to attract visitors who seek blessings and spiritual connection by visiting the resting places of Imam Al-Hadi and Imam Al-Askari.

 

وقد زار المرقدين العظيمين الخليفة العباسي الناصر لدين الله؛ متبركاً ومتقرباً إلى الله تعالى. وقد أشار عليه بعض وزرائه بزيارة قبور آبائه من ملوك بني العباس فأجابه إلى ذلك

At one point, Al-Nasir, an Abbasid caliph, visited the sacred shrines of these two infallible Imams, seeking blessings and closeness to God. His vizier suggested that he also visit the tombs of his Abbasid predecessors, and he agreed.

 

ولمّا انتهى إليها وجدها مظلمة قد عششت فيها الغربان، وعادت مزبلة؛ لما فيها من أوساخ وقمامة، وهي ببؤسها تحكي جور اُولئك الملوك وظلمهم، فطلب منه الوزير العناية بها، وبذل الأموال لإصلاحها ولمَن يزورها، فأجابه الناصر: هيهات لا ينفع ذلك ولا يجدي شيئاً

When he reached there, he found the graves dark and miserable where sweepings were accumulated and crows gathered, thus conveying the transgressions, injustices and wrongdoings of those tyrannical rulers. The vizier asked the king to take care and pay money to rebuild these graves, but the Abbasid king said, ‘Never! It will be of no use.’

 

ـ لماذا يا أمير المؤمنين ؟

‘Why?” asked the vizier.

 

ـ نظرتَ إلى ازدهار قبور الأئمة الطاهرين ؟

He replied, ‘Did you see the flourish of the tombs of the pure Imams?’

 

ـ نعم

‘Yes, I did,’ answered the vizier.

 

ـ أتعرف السر في ذلك ؟

The king asked, ‘Do you know the secret behind that?’

 

ـ لا

The vizier answered, ‘No.’

 

ـ إنّ آبائي اتصلوا بالشيطان، وهؤلاء السادة اتصلوا بالله، وما كان لله يبقى، وما كان للشيطان يفنى ويزول

The caliph said, ‘My fathers associated with Satan, and these Imams associated with God, and all that which is for God remains, and all that which is for Satan perishes and disappears.’

 

إنّها حقيقة لا ريب ولا شكَّ فيها، وستبقى قبور الأئمة الطاهرين (عليهم السّلام) على امتداد التاريخ تحمل شارات العظمة والخلود

This is an undeniable truth. The tombs of the Holy Imams shall survive forever, bearing signs of grandeur and immortality.

 

توفي الإمام (عليه السّلام) وهو في عمر الزهور؛ فقد كان في شرخ الشباب وزهرته؛ إذ وافته المنية وهو ابن ثمان وعشرين سنة

Imam Al-Askari departed to the eternal realm on the eighth day of Rabi I (the third month of the Islamic Calendar), in the year 260 AH. At the time of his passing, he was twenty-eight years old and still in the prime of his youth.

Contact Us: info@alqaaem.net

© Copyright 2025 Al-Qaaem Foundation. All Rights Reserved.

Designed By Trust PC Expert